keskiviikko 19. elokuuta 2015

20.8 OSA1: Järjestämissuunnitelman kommentointi

20.8.2015 OSA1: Järjestämissuunnitelman kommentointi

Päätin aloittaa tehtävien teon ennen seuraavaa lähipäivää, jotta saisin kouluttajilta palautteita siitä, olenko ymmärtänyt tehtävät oikein ja onko niissä vielä viilattavaa. Järjestemäsuunnitelmaa en päässyt näkemään, vaikka koitan monesta oppilaitoksesta sitä kysellä, enkä myöskään työelämän edustajana päässyt kehittelemään suunnitelmaa. Tämän vuoksi päädyin haastattelemaan Rastorin koulutusvastaavaa heidän tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon järjestelmäsuunnitelmasta.

Mielenkiintoinen tehtävä

Tehtävä osoittautui todella mielenkiintoiseksi, sillä olin saanut ohjeet koulutuksella, että suoraan järjestelmäsuunnitelmaa ei pidä kommentoida. Eli otin järjestelmäsuunnitelmapohjan malliksi ja kehitin sen pohjalta kysymyksiä, jotka minua eniten kiinnosti. Keskityin haastattelussa näyttötutkinnon toteutukseen, tutkintotoimikunnan ja koulutuksen järjestäjän yhteistyöhön ja arviointiasioihin, jotka ovat minua työelämän edustajana lähellä. Kysymyksiä tuli sitten useita kymmeniä ja näistä minun piti valita sitten ne kaikkein mielenkiintoisimmat.

Kun haastattelua aloin kirjoittamaan auki, kaivoin opetushallituksen määritykset näyttötutkinnosta ja koulutukseltani saamat paperit siitä kuinka järjestämissuunniltelma tulisi täyttää ja millaisia asioita sieltä tulisi löytyä. Uppouduin kirjoitteluun täysillä ja huomasin, että tästähän tulee taas sellainen essee :). Jos olisin aukaissut kaikki  kysymykset, niin monikymmeninen kirjoitelma olisi ollut tuloksena.

Uutta oppia

Tehtävää tehtäessä tuli taas ymmärrys siitä, miksi NTM koulutuksessa annetaan opiskelijalle täysi vastuu tehtävien suorittamisesta. Jotta ymmärrys näyttötutkintoasioista kehittyy ja syvenee, täytyy asia ymmärtää kokonaisuutena. Tätä kokonaisuuden ymmärtämistä tukevat HOT:n kirjoittaminen sekä tehtävien miettiminen. Verkostoituminen näyttötutkintojärjestäjiin on tärkeä kohta, kun alkaa tehtäviä työelämän edustajana tekemään. Kun ei ole käytännön kokemusta näyttötutkinnoista, on maailma todella uusia ja tietoa on paljon. Itseäni tämän uuden tiedon järjestelemiseen auttoi se, kun olin ensimmäisten lähipäivien jälkeen aktiivinen ja pääsin heti seurailemaan useampaa tutkintotilaisuutta. Noissa hahmottui käytännön tasolla, mitä tarkoitta, kun tutkinnon suorittaja suunnittelee itse miten ammattiosaamisensa tulee osoittamaan ja minkälaisilla käytännön töillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti